Under året kommer pantbeloppet höjas på dryckesförpackningar av PET och aluminium: från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stor PET. Målet med panthöjningen är att ytterligare stimulera till att panta mera i ett av världens mest framgångsrika pantsystem.
Nu påbörjas arbetet och de första produkterna kommer att finnas på butikshyllan i början av september 2025.
Att höja pantbeloppet är en omfattande process för alla aktörer i pantsystemet.
- Förpackningarna måste testas och registreras i Returpacks system, för att säkerställa att förpackningarna kan materialåtervinnas till nya dryckesförpackningar
- Producenterna måste uppdatera förpackningar och etiketter, och registrera dessa enligt handelns revideringsrutiner.
- Handelns kassa- och inköpssystem måste uppdateras.
- Alla pantautomater kommer att uppdateras för att kunna hantera de nya pantbeloppen.
Pantmärket gäller
Den pant som betalas tillbaka är det belopp som står på förpackningen. Det kan innebära att samma produkt kan finnas i två olika slags förpackningar med två olika pantbelopp under en övergångsperiod.
”Panten är smörjmedlet”
Återvinning och mer resurseffektiv hantering av material ligger högt på agendan i både Europa och Sverige, med nya regler och förordningar. Returpack har 40 års erfarenhet av att leda utvecklingen av ett robust retursystem med högt engagemang.
Panten beskrivs ofta som smörjmedlet i pantsystemet – den lilla extra drivkraften som gör att det fungerar så effektivt. Nu höjs pantpengen på alla förpackningar, vilket gör det ännu mer attraktivt för konsumenterna att göra rätt val.