– Vi är oerhört stolta över Pantamera Humor! Det är något av en plantskola för unga komiker i Sverige, och innehållet och formatet har hela tiden utvecklats i takt med trender och aktuella händelser. För oss har det varit viktigt att ständigt hänga med när det rör sig och utveckla det lilla universum som Pantamera Humor faktiskt blivit, säger Lovisa Lannerstedt, projektledare för Unga vuxna vid Pantamera.
Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och Internet visar att de tre sociala medier som används mest bland svenskarna är Youtube, Facebook och Instagram. Både unga och gamla använder sociala medier, men plattformarna är delvis olika. Bland unga födda på 2000-talet är de mest använda Youtube, Snapchat, Tiktok och Roblox. TikTok har vuxit mest av alla sociala medier. År 2023 använder 24 procent TikTok jämfört med 20 procent år 2022. Nästan var fjärde svensk använder alltså TikTok.
En ytterligare satsning på unga är Pantamera Humor, som huserar på TikTok och Instagram. Pantamera Humor visar hur man kan nå en kräsen ung målgrupp som inte gillar reklam. Plattformen har fostrat nya unga komiker, nominerats till flera priser, och fyllde under 2023 fem år med brakfest i sociala medier.
– Vi är oerhört stolta över Pantamera Humor! Det är något av en plantskola för unga komiker i Sverige, och innehållet och formatet har hela tiden utvecklats i takt med trender och aktuella händelser. För oss har det varit viktigt att ständigt hänga med när det rör sig och utveckla det lilla universum som Pantamera Humor faktiskt blivit, säger Lovisa Lannerstedt, projektledare för Unga vuxna vid Pantamera.