Hur mycket vi än älskar ett gammalt hederligt pantkvitto, kommer vi inte ifrån det faktum att efterfrågan på fler sätt att få ut sina pantpengar vuxit de senaste åren. Nya konsumtionsmönster leder till nya behov. Och idag kan vi Swish-utbetalning i våra Pantamera Express-automater – från Ystad till Luleå. Det enda som behövs är en app.
Hur mycket vi än älskar ett gammalt hederligt pantkvitto, kommer vi inte ifrån det faktum att efterfrågan på fler sätt att få ut sina pantpengar vuxit de senaste åren. Nya konsumtionsmönster leder till nya behov. Och idag kan vi erbjuda Swish-utbetalning i våra Pantamera Express-automater – från Ystad till Luleå. Det enda som behövs är en app.
– Det har varit utmanande och vi har lärt oss mycket på vägen. Från början var tanken till exempel att transaktionen skulle hanteras via en webbapp, men vi förstod fort att cookies och inkognitolägen och antalet olika browsers innebar en större utmaning än vi räknat med. Det var samtidigt viktigt att vi hittade en lösning som var hållbar på sikt och enkel att vidareutveckla. Så – vi tog fram en app. Den helt annorlunda kundkontakten är också en stor omställning. Vi har fått bygga upp en 2nd line-support och utbilda våra medarbetare, framför allt de som jobbar i vår kundtjänst, berättar Henric Oscarsson, utvecklings-och integrationsansvarig på Returpack.
Appen Min Pant kom under 2022 upp i omkring 181 000 aktiva användare. Omkring 900 swish-transaktioner genomfördes per dag. Men man kan också som tidigarevälja att donera panten till olika föreningar eller ta emot den traditionella värdekupongen.
Pantamera har utvecklat appen Min Pant i samarbete med fintechbolaget Payer och banken SEB.