Pantamera logotyp, tillbaka till startsidan
Andra sökte efter:
Hållbarhetsredovisning 2021:Återvinning 2021

Precis som året dessförinnan präglades även 2021 av coronapandemin, något som påverkade pantstatistiken. Returpacks totala återvinning för 2021 är 88,2 procent, vilket är en ökning med 0,1 procentenheter jämfört med föregående år. Volymmässigt var även 2021 ett rekordår, då vi tog emot över 2,4 miljarder pantade förpackningar i vår anläggning.

Återvinning 2021

Återvinningsmål och pantstatistik

Varje år sammanställer vi statistik över hur mycket som pantas i Sverige och därmed kan återvinnas till nya burkar och flaskor. Precis som året dessförinnan präglades även 2021 av coronapandemin, något som påverkade pantstatistiken.

Svenska folket har konsumerat dryck på burkar och PET-flaskor som aldrig förr. Hela 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor såldes under 2021 vilket är en ökning med 9% jämfört med året innan. Detta trots att gränshandeln mot Norge påverkats av pandemin med stängda gränser under delar av året.

– Vi ser även under 2021 att en stängd gräns mellan Norge och Sverige starkt påverkar gränspantningen. Även om alla burkar och flaskor, som i normala fall säljs till Norge, inte kommer tillbaka till vårt svenska pantsystem, så påverkas pantningen ännu mer när gränshandeln tidvis upphört, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef vid Returpack/Pantamera.

Rekordförsäljning och ökad pantgrad

Returpacks totala återvinning för 2021 är 88,2 procent, vilket är en ökning med 0,1 procentenheter jämfört med föregående år. Volymmässigt var även 2021 ett rekordår, då vi tog emot över 2,4 miljarder återvunna förpackningar i vår anläggning.

- En ökning med 0,1 procentenheter kan låta som en liten skillnad, men i det här fallet handlar det om en ökning med 200 miljoner förpackningar som genom att de pantats kan återvinnas till nya burkar och flaskor, säger Katarina Lundell.

Den ökade försäljningen har drivits på dels av att gränshandeln kom i gång igen under 2021, dels av en högre hemmakonsumtion. Den höga konsumtionen i hemmet är även en viktig orsak till den ökade pantningsgraden.

– De undersökningar vi gör regelbundet visar att vi är bättre på att panta de burkar och flaskor som vi konsumerar- i hemmet än de vi konsumerar ”on the go”. Under pandemiåret 2021 har vi varit hemma både för arbete och studier i högre grad än vanligt, vilket troligtvis påverkat vårt pantbeteende, säger Katarina Lundell.

Insamlingsflödena har sett annorlunda ut även under 2021. Mängden pant från restauranger och caféer har fortsatt varit mindre än vanligt, även om en ökning kan ses under senare delen av året. Likaså har antalet burkar och flaskor som en normal sommar kommer in från festivaler, konserter och evenemang varit färre under 2021 till följd av pandemin.