OM PANTRESAN

JOBBA MED PANTRESAN

När ni registrerar klassen får ni tillgång till fem spännande avsnitt av äventyret Pantresan – som väcker lust och nyfikenhet kring begrepp som energi, hållbarhet och återvinning. Avsnitten är 5-10 minuter långa. Till avsnitten får ni tips på saker att prata vidare om i klassrummet eller hemma och ni kan dessutom ta del av materialet i vår kunskapsbank på pantamera.nu/skola-ungdom.
Lektionstrådarna utgår från läroplanen för åk F-6 (LGR11), men ni väljer naturligtvis själva på vilken nivå och på vilket sätt ni jobbar vidare efter filmerna.

Med elevhandledningen kan eleverna själva arbeta med Pantresan, antingen hemifrån eller i klassrummet. Om någon uppgift är för svår eller för lätt för din klass får du gärna komplettera med egna frågor.

PROVA, TITTA OCH LÄR MED KUNSKAPSBANKEN

I kunskapsbanken kan ni:
* Prova energikalkylatorn – och se hur mycket energi ni sparar när ni pantar.
* Titta på filmerna om burkens och flaskans resa från butiken, till pantfabriken och tillbaka igen.
* Göra det digitala studiebesöket och vandra runt i pantfabriken från klassrummet.
* Göra pantquizet och se hur mycket ni har lärt er!

PRATA

När ni har avslutat Pantresan, diskutera i klassen vad ni lärt er. Varför är det bra att panta och återvinna?


KONTAKT

Om ni har problem att visa filmerna, prova en annan webbläsare. Om det inte löser problemet – kontakta oss på pantresan@returpack.se
Vid andra tekniska problem ber vi er i första hand ta kontakt med skolans IT-avdelning.

Pantresan upplevs bäst med följande datakonfiguration:
PC: Chrome Hämta Chrome
Mac: Chrome eller Safari Hämta Chrome

Filmerna kräver bra bredbandsuppkoppling.

Det kan ta en stund att ladda upp tävlingsbidragen om filerna är stora, så ha tålamod och stäng inte webbläsaren förrän bekräftelsen visas.

OM TÄVLINGEN

TÄVLA
Tävlingsperioden är avslutad.
Håll utkik efter en ny omgång under höstterminen.

Så gör ni för att delta:
Gör en summering av ert arbete med Pantresan. Hur har ni gjort? Vad har ni lärt er? Skicka in er summering i valfri form; text, bilder, teckningar, film eller musik till exempel. Ladda upp era filer på tävlingssidan.

De klasser som bedöms ha tagit till sig kunskaperna på bästa sätt utifrån klass/ålder, förutsättningar och engagemang vinner pengar till klasskassan.

PRISER
1:a pris 10 000 kr
2-3:e pris 5 000 kr
4-15:e pris 2 500 kr

Alla klasser som skickar in ett tävlingsbidrag får ett diplom att sätta upp på väggen.

Det här är en skolaktivitet från Pantamera.
Vill du veta mer om pantsystemet, besök pantamera.nu
Pantamera