Schysst innebandy

Pantamera är stolt huvudsponsor till Svensk Innebandy sedan 2015. Samarbetet är en del i vår långsiktiga satsning på barn och ungdomar, en av våra viktigaste målgrupper.

Schysst innebandy

Tillsammans med Svensk innebandy har Pantamera tagit fram en webbplats, schysstinnebandy.nu. Här hittar du artiklar och annat som ger tips på hur alla kan vara med och bidra till ett kul och schysst innebandyklimat. Dessutom finns det  även en nationell panttävling där alla innebandylag kan anmäla sig och genom att samla pant vara med och tävla om fina priser. Allt är helt kostnadsfritt och i samband med att man anmäler sig så får man även några snygga innebandy-pantkärl att ställa ut i sin hemmaarena.

Vi belönar Fair Play

I samband med SM-finalerna i innebandy delas Svensk Innebandys och Pantameras Fair Play-utmärkelser ut till föreningar, samt till de spelare och ledare som är ett föredöme för sporten och medverkar till rent spel och ett positivt innebandyklimat.​

I år gick lagpriserna till Hässelby SK IBK F06/07 och Örnsköldsvik Innebandy P06.

De vinnande spelarna/ledarna blev i år Sara Wilhelmsson, IBK Dalen, Kasper Hedlund, Mullsjö AIS samt Per Tjusberg, Pixbo Wallenstam IBK och Niklas Pålsson, FC Helsingborg.

Hur bra är innebandyspelare på att panta?

En undersökning gjord av Upplevelseinstitutet under 2017 visar att 31% av innebandyspelare 15–29 år uppger att de pantar mer nu än de gjort tidigare. Detta kan jämföras med SIFO:s siffror för Sverigesnittet för personer 15–29 år där motsvarande siffra ligger på 15%.

Antalet innebandyföreningar som ansluter sig till Pantameras föreningskoncept växer stadigt. Över 200 innebandyföreningar och lag runt om i landet har nu anslutit sig, och gör på så vis en insats för miljön samtidigt som de drar in en extra slant till klubbkassan. Hittills har Sveriges innebandyföreningar samlat in 1 671 450 burkar och flaskor.

Samarbetet har även inneburit att 1 340 pantkärl har skickats ut till Sveriges innebandyföreningar, och det syns en tydlig ökning av personer som lägger sin pant i pantkärlen i arenorna från 58% 2016 till 76% 2017, enligt Upplevelseinstitutets undersökning.

 

Tillbaka