Kampanjer

Varumärket Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Pantamera används av Returpack för att kommunicera med konsumenter både i reklamkampanjer och i övriga aktiviteter som Returpack driver för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor i det svenska pantsystemet.

Startade som reklamkoncept

Pantamera lanserades första gången 2004 av Returpack i samarbete med SWE Reklambyrå och var från början tänkt som en fristående reklamkampanj där till en början tre musikfilmer togs fram och visades som reklamfilm på tv. Den första filmen ”Pant a mera” var en remake av den kända låten ”Guantanamera” och hade premiär 2004. År 2005 gjordes en ny film ”Pantare” som var en version av den kända låten ”Volare”. Den tredje filmen ”Panta Panta” kom 2006 och inspirerades av Miriam Makeba 60-talshit ”Pata Pata”.

2009 kom nästa kampanj med Pantamera-temat. Denna kampanj visade på de energibesparingar man kan göra genom att återvinna en burk eller flaska i stället för att tillverka nya av nytt material. Den reklamfilm som togs fram ackompanjerades av Pantamera-versionen av låten Macarena.

Från reklamkampanj till varumärke

Efter ”spara energi”- kampanjen fortsatte Pantamera leva vidare och omarbetades från en kampanj till ett varumärke som inte längre bara figurerade i reklamkampanjer utan i all kommunikation som Returpack riktar till konsumenter. ”Guantanamera” blev Pantameras signaturmelodi.

2011 anlitades Granath Havas Worldwide av Returpack. I den nya kampanjen användes kända artister som fick göra sin tolkning av ”Pantameralåten”. Följande tolkningar gjordes under perioden 2011-2014.

• 2011 – The Ark
• 2011 – Caroline af Ugglas
• 2012 – Familjen
• 2012 – Movitz och Pugh Rogefeldt
• 2013 – O-Hund & Third Eye med Antonio D
• 2014 – De Vet Du
• 2014 – Idolerna

I juni 2015 lanserades ”En klapp på axeln”. Kampanjen syftar till att visa tacksamhet för att alla ni som pantar gör en insats för miljön.

10 kortfilmer om pant

I samarbete med Storyfire släppte vi under våren 2016 en film i veckan under 10 veckor. Tillsammans med olika influencers tog vi fram filmer med lite olika teman.

Tillbaka