AVSNITTET ÄR LÅST
Du behöver vara inloggad för att se detta avsnitt.
Efter avsnittet
AVSNITT 5
PROFESSORNS KLURING

Det blir varmare på vår planet och många forskare över hela världen funderar nu på vad det beror på. Och såklart, vad vi kan göra åt det. Men en del saker har de redan kommit på. Kan du ta reda på några saker som är bra för vår miljö?

LEKTIONSTRÅDAR
SAKER NI KAN JOBBA VIDARE MED I KLASSRUMMET
  • Återbruk och återvinning – olika saker kan återanvändas på olika sätt.
  • Avfallstrappan – enligt EU-direktivet Avfallstrappan är det bättre att återbruka än att återvinna. Men gäller det allt? Är det till exempel bättre, rent miljömässigt, att pyssla en båt av en PET-flaska än att panta den? Diskutera!
  • Fördjupa er lite i ordet klimat – vad är det för något?
  • Ta reda på mer om vad förändringarna i klimatet innebär. Kanske på olika platser i världen?
TA REDA PÅ MER I
KUNSKAPSBANKEN

I kunskapsbanken kan ni kika in i pantfabriken, hitta mer information om pantsystemet och se hur det går till när era burkar och flaskor återvinns.

LÄNKAR – OM NI
VILL FÖRDJUPA ER

Här kan ni hitta mer information om global uppvärmning och vad som händer med isbjörnarna.

HUR MYCKET ENERGI
SPARAR DET DU PANTAT?

I kunskapsbanken finns en energikalkylator. Med hjälp av den kan ni se flera exempel på hur mycket energi ni sparar genom att panta ett visst antal burkar eller PET-flaskor.

AVSNITT 5
PROVA TÄNKET

Mycket av det som händer i världen blir lättare att förstå om man provar det i liten skala! Till exempel Pantprofessorns experiment, att kolla hur fort en isbit smälter i vatten. Att det blir varmare på vår planet och att de stora världsisarna smälter har ni kanske hört förut. Bestäm er gemensamt eller i grupp för något ni vill undersöka!

SE FLER AVSNITT

För att se låsta avsnitt måste du vara inloggad.